سينما

میانبر نیستیم

نویسنده: احمد رنجبر
«... ته هنر دستیار، بستن خیابان است و از یک دستیار، کارگردان خوب درنمی‌آید. به همین دلیل من اول فیلم کوتاه ساختم.» این حرفی است...

 «... ته هنر دستیار، بستن خیابان است و از یک دستیار، کارگردان خوب درنمی‌آید. به همین دلیل من اول فیلم کوتاه ساختم.» این حرفی است كه سعید روستایی در ورك‌شاپ جشنواره‌ی فیلم كوتاه گفت و جنجال كلید خورد. اول از همه دانش اقباشاوی که سال‌ها دستیاری کرده و دو فیلم ساخته، یادداشت تندی نوشت و از خجالت روستایی درآمد. کمی بعد نوبت به مازیار میری رسید؛ ادبیات او هم تند بود: «تازه رسیدگان برای دیده شدن تلاش می‌کنند.» کاوه صباغ‌زاده هم پشت همکاران درآمد و نیشی به روستایی زد.کمی بعد ویدئویی دیگر منتشر شد که روستایی توضیح می‌دهد: «منظور من بی‌ارزش جلوه دادن کار دستیاران نیست بلکه می‌گویم برای فیلمساز شدن ساخت فیلم کوتاه گزینه‌ای بهتر از دستیاری است.» با این حال نظر بعضی‌ها همچنان همان است که بود. حسین معززی‌نیا هم یادداشتی نوشت و مسئله را از زاویه‌ای دیگر دید،«تازه در چنین مقاطعی می‌فهمیم چه میل مهارناپذیری وجود دارد برای دریدن همدیگر.» اقباشاوی هم یک بار دیگر قلم به دست گرفت و پاسخ تندتری داد و خودش را از اتهام احتمالی تنگ نظری و حسادت به یک همکار دیگر مبرا دانست. همه‌ی این جار و جنجال‌ها باعث شد برویم سراغ یكی از كاربلدترین و قدیمی‌ترین دستیاران كارگردان، مانفرد اسماعیلی تا ببینیم نظرش درباره‌ی این جار و جنجال‌ها چیست.
 

 امروز این سوال برای خیلی‌ها پیش آمده كه آیا دستیاری راه خوبی برای کارگردان شدن است؟
به هرحال دستیاری برای کسب تجربه و کارگردان شدن خوب است ولی خود این حرفه به تنهایی خیلی جذاب است. ما در دنیا دستیاران مطرح زیادی داریم که در این حوزه مانده‌اند؛ مثلا دستیار «اسپیلبرگ» احتمالا همسن خودش است ولی این‌قدر به او اطمینان دارد و این‌قدر با هم هماهنگ هستند که با شخص دیگری کار نمی‌کند. معتقدم وقتی کسی دستیار می‌شود باید در این حرفه متخصص شود و به چشم پله به آن نگاه نکند. بعضی‌ها این کار را کرده‌اند و موفق بوده‌اند و بعضی‌ها هم نه.

 ولی نظر سعید روستایی چیز دیگری است؟!
آقای روستایی کارگردان خوبی است و احتمالا چیزی که توی ذهنش بوده درست منتقل نشده، چون خودش بدون دستیار نمی‌تواند کار کند.
 
گفته برای کارگردانی بهتر است فیلم کوتاه بسازید نه این‌که دستیاری کنید.

خیلی‌ها موقعیت آقای روستایی را ندارند. به خیلی از جوان‌ها که به امید کارگردانی، دستیار می‌شوند، می‌گویم هم تجربه کن، هم چهارتا آدم را بشناس که وقتی خواستی فیلم بسازی، بتوانند کمکت کنند.

 از حرف سعید روستایی ناراحت نشدید؟
اصلا، خیلی‌ها گفتند بیا تحریمش کنیم، گفتم نکنید از این کارها. آقای روستایی جوان است و آینده‌دار. چرا باید با او بد رفتاری کنیم؟

 آقای اسماعیلی شما چه کردید که در حرفه‌تان موفقید؟
خالصانه کار کردیم و چیزی را که می‌دانستیم در اختیار گذاشتیم. به نظم و تعهد پایبند بودم که این نکته‌ی مهمی است. به جوان‌ها می‌گویم با بله و چشم نمی‌شود دستیار خوبی شد. من به کارگردان می‌گویم به نظرم فلان تصمیمت اشتباه است ولی چون شما می‌گویید، حتما اجرا می‌شود.

 این نکات را کسی به شما گفته یا با تجربه به آن‌ها رسیده‌اید؟
تجربه، خیلی مهم است، چون پارامترهایی وجود دارد که می‌توانید به ذهن کارگردان نزدیک شوید؛ مثلا سکانسی را که حتی یک خط است، می‌دانید امکان دارد دو شب بگیرید یا چهار شب. این بستگی به دکوپاژ کارگردان دارد. وقتی آن را بخوانی، متوجه می‌شوی...
 




ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code