مردانِ دار

نویسنده: محمدرضا جعفری
شاید نام مارتین مک‌دونا برای بیشتر مردم تداعی‌گر فیلم «در بروژ» باشد ولی بدون شک مک‌دونا بیشتر از اینکه فیلمنامه‌نویس و کارگردان باشد، یکی از بی‌نظیر‌ترین و دست نیافتنی‌ترین نمایشنامه‌‌نویس‌های زنده‌ی دنیاست و هر کدام از متن‌هایش اتفاق ویژه‌ای برای اهالی تئا‌تر به حساب می‌آید. نه نمایشنامه‌ای که این نویسنده‌ی ایرلندی در عرض ۱۹سال نوشته، بار‌ها در سراسر جهان روی صحنه رفته‌اند و مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته‌اند...
شاید نام مارتین مک‌دونا برای بیشتر مردم تداعی‌گر فیلم «در بروژ» باشد ولی بدون شک مک‌دونا بیشتر از اینکه فیلمنامه‌نویس و کارگردان باشد، یکی از بی‌نظیر‌ترین و دست نیافتنی‌ترین نمایشنامه‌‌نویس‌های زنده‌ی دنیاست و هر کدام از متن‌هایش اتفاق ویژه‌ای برای اهالی تئا‌تر به حساب می‌آید. نه نمایشنامه‌ای که این نویسنده‌ی ایرلندی در عرض ۱۹سال نوشته، بار‌ها در سراسر جهان روی صحنه رفته‌اند و مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته‌اند. بعد از «ملکه‌ی زیبایی لینین»، «مرد بالشی» و «ستوان آینیشمور» نوبت به اجرای مجدد یکی از متأخر‌ترین آثار «مارتین مک‌دونا» در ایران رسید. پارسال همین موقع‌ها بود که نمایش «مراسم قطع دست در اسپوکن» در سالن استاد انتظامی خانه‌ی هنرمندان روی صحنه رفت و حالا چند وقتی است که متن این نویسنده‌ی ایرلندی مهمان سالن نمایش ارغنون شده. نمایش «مراسم قطع دست در اسپوکن» که شش سال پیش نوشته شده حالا به کارگردانی سیاوش بهادری‌راد و با بازی‌های کم‌نظیر فرزین صابونی، مجتبی رجبی، الهه افشاری و امیرحسین طاهری روی صحنه رفته است. «مراسم قطع دست در اسپوکن» ماجرای یک مرد میانسال آمریکایی است که در یک هتل نسبتا متروکه منتظر نشسته است تا دست قطع شده‌اش را برایش بیاورند. این نمایش یکی از بهترین و تأثیرگذار‌ترین نمایش‌هایی است که می‌شود با خیال راحت سراغش رفت و ۹۰دقیقه در طنز تلخ، ترسناک و در عین حال واقع‌گرایانه‌اش فرو رفت و لذت برد. به همین مناسبت با آقای کارگردان گپ زدیم و از سهل و ممتنع‌های روی صحنه‌ بردن این نمایشنامه‌ صحبت کردیم...



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code