بازها

فیلم باز/رضا عطاران باز هم با حضور در یك فیلم به فروش میلیاردی رسید

صد بار به این بارها!

نویسنده: محمد صابری
فیلم تازه سامان مقدم اصلا فیلم تازه‌ای نیست! مقدم در این فیلم داستان زندگی شخصیتی به نام «ارژنگ صنوبر» با بازی رضا عطاران را روایت کرده است. او تجربیات مختلفی را که ارژنگ از روابط عاشقانه و مشکلاتش در دهه‌های مختلف زندگی، از دهه۴۰ تا۹۰خورشیدی در ایران داشته، در این فیلم به تصویر کشیده است. در ابتدای امر این ایده محوری به همراه توجه به بازی قابل قبول عطاران احتمالا باید منتج به این جمع‌بندی شود که با فیلمی سرپا و تازه طرفیم، اما این طور نیست...
فیلم تازه سامان مقدم اصلا فیلم تازه‌ای نیست! مقدم در این فیلم داستان زندگی شخصیتی به نام «ارژنگ صنوبر» با بازی رضا عطاران را روایت کرده است. او تجربیات مختلفی را که ارژنگ از روابط عاشقانه و مشکلاتش در دهه‌های مختلف زندگی، از دهه۴۰ تا۹۰خورشیدی در ایران داشته، در این فیلم به تصویر کشیده است. در ابتدای امر این ایده محوری به همراه توجه به بازی قابل قبول عطاران احتمالا باید منتج به این جمع‌بندی شود که با فیلمی سرپا و تازه طرفیم، اما این طور نیست.
 فضای کلی حاکم بر فیلم که می‌توان از آن به «لحن روایت» تعبیر کرد، همان لحنی است که بارها در سینمای ایران آزموده شده است. شوخی‌های فیلم چه در قالب طنز کلامی و چه طنز موقعیت به واسطه کارگردانی مقدم جز در مواردی اندک به خصوص در قسمت‌های مرتبط با دهه40 و کودکی ارژنگ، تبدیل به نماهایی آشنا برای مخاطب شده است؛ نماهایی که به سختی می‌تواند برای او تازگی داشته باشد. مقدم خود این آسیب فیلم را به برخی حذفیات به‌خصوص در صحنه‌های مرتبط با حضور ارژنگ در جبهه مربوط می‌داند، ولی وقتی به موقعیت‌هایی همچون کیفیت حضور عطاران در کمیته یا همراهی او با کاراکتر روحانی فیلم (با گریم ضعیف و بازی غیرقابل دفاع علی قربان‌زاده) که در فیلم به صورت مبسوط به آنها پرداخته شده توجه کنیم، خواهیم دید که این تازه‌ نبودن چندان هم محصول قیچی ممیزان نیست...



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code